17/11/16

CERPEN 1 - KERANA ASHIKIN


“ Kakak , kalau bukan kerana adik , kakak takkan mati . Kalau bukan kerana adik , mak dan abah takkan alami kemurungaan yang teruk macam ni. Kalau bukan kerana kakak  , adik takkan hidup hari ini . Kakak …” ratap Ashikin sambil berbaring di atas katilnya .

                Nurul Ashikin . Anak bongsu daripada 2 orang adik beradik , merupakan seorang remaja yang berusia 17 tahun . Orangnya dahulu periang ,  manis , lebih-lebih lagi dengan kulit putih melepak dan bola mata berwarna coklat badam . Tidak mampu menerima pemergian arwah kakaknya , tepat pada hari ini , dia meratapi kesunyian dan kehilangan yang menyelubunginya . Setitis demi setitis air matanya gugur membasahi cadar katilnya . Ratap , meratapi kehilangan satu-satunya kakak yang dia ada , satu-satunya sahabat baik dan peneman yang dia ada , oranng yan senantiasa memberikannya   kekuatan dan terus meratap hingga menutup matanya terlena kepenatan .

                Nurul Aqilah . Anak sulung daripada 2 orang adik-beradik , merangkap kakak tunggal kepada Asyikin . Orangnya juga tinggi lampai , berkulit putih susu , bola mata berwarna coklat cair dan kini bekerja sebagai seorang Akauntan serta periang orangnya . Sungguhpun begitu , siapa tahu , Aqilah menghidapi Kanser Rahim Tahap Keempat , di mana tiada peluang untuk sembuh , dan tiada seorang pun yang tahu , meskipun ahli keluarganya . Namun demikian , sedikit rasa sakit dan deritanya tidak dipamerkan pada orang ramai . Jauh Aqilah termenung memandang langit nan membiru , mengenangkan sisa hidupnya lagi berbaki beberapa hari .

                “Kakak !” sergah Ashikin dari belakang . Aqilah terhenjut kerana terkejut . Dengan senyuman yang termanis diberikan sambil menoleh ke belakang lalu berkata “ Ya Adik , ada apa-apa yang kakak boleh bantu ?” . Ashikin menguntumkan senyuman yang lebar lalu menganggukkan kepalanya tanda memerlukan bantuan . “Apa dia ?” tanya Aqilah sekali lagi . Ashikin mula membuka bicara “Boleh tolong hantarkan adik ke mall ? Adik nak lepak dengan kawan adik .” Aqilah berkata “ Kawan ke boyfriend ?” sakat Aqilah kepada Ashikin . Ashikin memuncungkan bibirnya tanda merajuk disakat oleh Aqilah .

                Ya Allah , sempatkah aku melihat lagi senyuman adikku ini ? Andai hari ini adalah hari terakhirku melihat senyumannya , terima kasih Ya Allah . Setidaknya , aku pernah membuatnya tersenyum . Jagalah adik kesayanganku ini seorang , monolog Aqilah . Tanpa disedarinya , air matanya mulai bergenang di birai mata . “Kakak ? Kakak , are you okay ? Kenapa mata kakak merah ni ?” tanya Ashikin tampak kerisauan di wajahnya . Aqilah mengesat matanya lalu berkata “Tadi ada agas masuk mata , pedih dik . Dah jom akak hantarkan .” Ashikin tampak keriangan lalu berlari ke tingkat atas rumahnya bagi mempersiapkan dirinya . Aqilah tersenyum melihat gelagat adiknya yang diselubungi keggembiraan  . Aqilah tersenyum  . Senyuman yang manis , namun tawar berbaur tanda kesedihan . Sedih untuk berpisah .

                “ Aqilah , apa kamu buat dekat daun pintu tu . Mari masuk , minum kejap air yang abah buatkan ni sebelum kamu hantarkan Ashikin .” ujar ayah Aqilah yang sedang sibuk membancuh sirap bandung di dapur . Aqilah mengangguk tanda faham akan pinta ayahnya itu lalu menuju ke tempat ayahnya . “Nah , satu untuk kamu , satu untuk ayah .” ujar ayah sambil tersenyum lebar . “Terima kasih , abah “ ujar Aqilah turut tersenyum lebar .  Senyuman ayahlah pengubat kesakitanku , tutur Aqilah di dalam hatinya . Aqilah merupakan anak kesayangan ayahnya , maklumlah , Aqilah sempat menjadi anak tunggal selama 10 tahun sebelum kelahiran Ashikin . Aqilah jugalah menjadi tempat pergantungan kedua ibu bapanya setelah bersara .

                “ Ohhhh , rupanya kat sini dua beranak ni . Gosip apa tu ? Tak ajak Umi sekali . Ni tak aci ni .” ujar ibu Aqilah yang datangnya daripada ruang tamu . “Buat apa nak ajak awak kalau kami tengah gosip tentang awak ?” usik Ayah Aqilah kepada Uminya . Aqilah hanya tertawa . “ Takpa Umi , nanti kita pula gosip pasal abah dan kakak yea .” sampuk Ashikin yang baru turun dari tingkat atas . Lalu , Umi menoleh ke belakang . “Ewah , anak Umi sorang ni nak ke mana ? Lawa semacam ja .” tanya Umi kepada Ashikin . “Ikin nak pergi mall Umi , nak lepak . Kakak yang  tolong hantarkan adik .” jelas Ikin yang merupakan panggilan manja kepada Ashikin . “Alaa , tak payah pergilah dik , Umi tak sedap hati ni nak lepaskan adik dengan kakak .”

                “ Umi tak payah lah risau . Kakak jaga adik , kakak janji . Kakak akan jaga adik sampai akhir hayat kakak . Kalau ada apa-apa jadi dekat kakak , Umi dengan Abah kena jaga diri elok-elok tau . Adik , adik kena jaga Umi dan Abah elok-elok . Jangan bagi dorang susah , jangan biar dorang nangis . Kakak sayang sangat-sangat dengan Umi , Abah dan adik . Umi , Abah , kakak pergi hantar adik ja . Kalau kakak panjang umur , kita jumpa nanti dekat rumah . Kalau kakak tak panjang umur , Umi , Abah , ngan adik , doakanlah kakak bahagia dekat sana ya . Kakak akan sentiasa tengok awak semua dari atas sana .” ujar Aqilah dengan suaranya yang sayup , sambil menahan sebak di dadanya .

                Umi , Abah dan Ikin terkaku sebentar . Tampak mutiara jernih mengalir di pipi kedua orang tuanya . “Kakak , kenapa kakak cakap macam tu ? Kakak tak sayang Umi ngan Abah ke kakak cakap macam tu ? Kakak akan okay la . Kakak ni .” kata Abah sambil kedengaran esakan . Aqilah hanya menguntumkan senyuman . Ikin mengesat air matanya yang gugur tanpa disedarinya . “Jomlah adik , kita jalan , nanti kawan adik tunggu pulak .” ucap Aqilah menukar suasana lalu menghulurkan salam kepada Umi dan Abahnya . Aqilah memeluk erat kedua orang tuanya sambil memohon segala makan dan minumnya dihalalkan . Setelah beberapa ketika , akhirnya Ashikin dan Aqilah masuk ke dalam kereta .

                Enjin kereta dihidupkan . Penghawa dingin kereta turut dipasang sehingga ke tahap maksimum bagi menyejukkan haba-haba yang ada di dalam kereta itu . Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim Aqilah mengundurkan keretanya perlahan-lahan . Seandainya ini adalah perjalanan terakhirku dari rumah ini , Kau matikanlah aku dalam iman . Peliharalah kedua orang tuaku dari sebarang kecelakaan dan azab api neraka-Mu . Berikanlah kebahagian buat mereka hingga ke akhir hayat . Inshaallah , aku bersedia menerima ajalku . Tidak akan lambat sesaat dan tidak akan cepat sesaat . Tuhan itu Maha Adil . Aku berserah kepada-Mu , Ya Allah .

                Kelihatan Umi dan Abah mereka melambaikan tangan dari perkarangan rrumah tanda selamat tinggal . Ikin turut melambaikan tangan kepada Umi dan Abah , manakala , Aqilah hanya menguntumkan senyumannya yang begitu manis , ikhlas dan lebar . Pada masa yang sama juga , air matanya turur bergenang . Tapi , dibiarkannya sebagai kaca di birai mata , dan tidak digugurkan walau setitis . Takut-takut Ashikin nampak . Umi , Abah , inilah senyuman terakhir kakak . Kakak sayang umi dan abah sangat .

                Kereta berderum laju meninggalkan kawasan perumah tersebut  . Akhirnya , berjaya melepasi kereta yang begitu banyak dan kini berada di highway yang begitu sibuk . Radio masih belum dipasang , dan sunyi menyelubungi kereta itu . Aqilah masih fokus pada pemanduannya , Ikin pula memandang ke hadapan tanpa bersuara . “Kakak , kakak ada masalah ke ?” tanya Ikin kepada Aqilah . Kelihatan Aqilah mengerutkan dahinya . Serayanya dia berkata , “Kakak tak ada masalah apa-apa pun dik .” Ashikin masih belum berpuas hati lalu berkata “Kalau tiada , kenapa kakak cakap macam tu dekat Umi dan Abah ?” . Aqilah mendiamkan diri sebentar . Terkejut dan tersentak memikirkan jawapan untuk diberikan kepada Ashikin . Dalam kesesakan lalu lintas itu , Aqilah mengerling sekelilingnya mencari jawapan yang munasabah . Meskipun sudah 3 kali lampu isyarat bertukar kepada warna hijau , namun , kenderaan mereka masih terperangkap dalam kesesakkan tersebut .
                “Kakak kenapa kakak diam ?” tanya Ashikin lembut sekali lagi . “Tuhan dah takdirkan kakak untuk cakap macam tu  , apa boleh buat dik ?” jawab Aqilah spontan . Kali ini , Ashikin benar-benar terkedu mendengar jawapan kakaknya yang tidak dapat disangkal lagi kebenarannya . Takdir Tuhan , siapa yang mampu lawan ? Ashikin diam seketika . Mereka masih lagi terperangkap dalam kesesakkan lalu lintas itu . “Mungkin 3 kali lagi lampu hijau , baru kita lepas dik . Takpa kan ?”  tanya Aqilah mengubah suasana yang sedikit janggal itu . Ashikin hanya menganggukkan kepalanya . Ashikin mengambil satu sampul yang terletak di dashboard kereta itu yang tertera nama Aqilah di atasnya . Lantas , Ashikin membuka sampul surat tersebut .

                Aqilah begitu terkejut kerana Ashikin membuka sampul surat yang mengandungi segala jenis dokumen kesihatannya , dokumen kanser yang dialaminya . Segala keputusan makmal dan test serta result kemoterapi yang dilakukannya di dalam sampul surat tersebut . Belum sempt Aqilah mengambil sampul tersebut , Ashikin sudah membukanya dan membacanya terlebih dahulu . “ Nurul Aqilah – Chemotherapy Test Result for Servix Cancer – Stage 4 .” baca Ashikin dengan lantangnya . Pada ketika itu , Cuma 1 lagi lampu isyarat bertukar warna hijau , mereka akan terllepas dari kesesakkan lalu lintas tersebut . Aqilah memandang tepat ke arah adiknya . Adiknya senyap , tapi air mata berguguran dengan derasnya , sambil tangannya membelek satu demi satu kertas-kertas tersebut .
                Lampu isyarat kini bertukar hijau . Aqilah menurunkan handbreak lalu menekan minyak . Kereta itu meluncur ke hadapan . “Apa semua ni kakak ?! Apa semua ni ?!!” jerit Ashikin dalam tangisan dan sendunya yang teramat . Aqilah Cuma mengetap bibirnya dan meneruskan pemanduannya . Sungguhpun demikian , setitis demi setitis air mata yang dipendamnya selama ini akhirnya , gugur , tewas di medan pertanyaan Ashikin . “Tahap 4 , kak , Tahap 4 ! Kakak ingat benda ni main-main ?! Kenapa kakak tak beritahu Umi , Abah dan Ikin ?! Kenapa kakak ?! Kenapa !” Ashikin bertanya lagi dalam tangisan dan ratapan . Aqilah hanya berdiam diri dan meneruskan pemanduannya dalam tangisan itu .  Aqilah masuk ke lorong kiri dan memperlahankan keretanya , 80km/j sahaja .

                “Jawab Ikin , kenapa kakak buat kami macam ni ?!” Kali ini pertanyaan Ikin bernada ynag lebih keras dan Ikin menggoncang tangan Aqilah yang menggenggam sterring kereta itu ..ta sebab daya tubuh Aqilah yang kian lemah  , genggamannya pada sterring terlepas , tapi , dengan segala kekuatan yang dia ada ,  kakinya ditekankan kuat pada pedal brek . Kereta itu terhenti di tepi jalan , malangnya , Aqilah sudah tidak sedarkan diri . Darah yang berlumuran keluar dari mulut Aqilah membuatkan Ikin ketakutan . Ikin buntu dan tidak tahu apa yang hendak dilakukannya setelah hampir kemalangan , tahu akan sakit Aqilah dan terkejut dengan keadaan Aqilah ketika itu .

                “Doktor Hani .” Ashikin terpandang nombor telefon Doktor Hani di sampul surat tersebut . Lantas dia menelefon Doktor Hani . Tut , Tut . Tut , Tut , menandakan bahawa panggilannya berjaya disambungkan . “ Hello Doctor Hani is speaking .” ujar Doktor Hani sebaik sahaja mengaangkat panggilan tersebut . “Hello Doctor Hani , I’m Ashikin , young sister to Aqilah , your patient if I not mistaken .”  kata Ashikin . “Ya , Aqilah pesakit saya , kenapa ya Ashikin ? Ada apa-apa yang boleh saya bantu ?” tanya Doktor Hani kepada Ikin . “Doktor , kakak saya dalam keadaan tidak sedarkan diri dan berlumuran dengan darah . Kami berada di highway Chanteek Borneo Gallery . Macamana ni doctor ?” tanya Ashikin dengan nada yang begitu panik . “Saya akan datang segera ! Tunggu saya di sana . Kebetulan saya berada berdekatan ” ujar Dr. Hani . Sebaik sahaja mndengarkan arahan Doktor Hani , Ashikin memutuskan panggilan .

                Sementara menunggu Doktor Hani datang , Ikin mengemaskan semula dokumen tersebut dan meletakkan semula di dashboard kereta . Dia mula mengambil tisu sehelai demi sehelai , lalu , mengelap darah yang berlumuran pada kakaknya . Setitis demi setitis air mata juga keluar . Kakak , maafkan adik . Adik tak tahu yang selama ini kakak menderita . Adik langsung tak pernah faham perasaan kakak . Adik tak pernah menggembirakan kakak . Adik selaalu sangat lukakan hati kakak . Maafkan adik , kak  . Monolog Izwani dalam tangisannya . Dilihatnya wajah kakaknya . Wajah yang periang , kental , rupanya sedang bertarung nyawa untuk hidup . Betapa kuatnya kakak .

                Tidak lama selepas itu , tiba sebuah teksi berhenti di hadapan kereta mereka . Kelihatan seorang  wanita bertudung turu dari teksi tersebut dengan mempa beg hitam yang besar . Pintu cermin diketuk . Ashikin melihat pada tanda nama yang tersemat di tudung doctor itu . “Doktor Hani” . Ashikin menurunkan cermin kereta . “ Saya doctor Hani . Let me drive you to my Clinic .” Ashikin mengangguk dan membantu Dr. Hani untuk mengangkat kakaknya ke kerusi belakang . Setelah selesai , mereka bergegas ke klinik Doktor Hani .

                Setelah beberapa ketika , Doktor Hani keluar dari bilik pesakit dan bertemu Ashikin . “Ashikin , go and see her , for the last time .” ujar Dr. Hani dalam sebaknya . Dalam kelemahan diri yang dialami Ashikin , perlahan-lahan dia masuk ke dalam bilik itu lalu bertemu Aqilah .  Dengan kondisi yang begitu lemah , Aqilah masih tersenyum .  Ashikin turut menguntumkan senyuman . “Kakak” ujar Ashikin lembut sambil membelai tangan kakaknya .   “Ikin …”ujar kakaknya dengan begitu lemah lagi . “Jaga Umi , Jaga Abah , Jaga diri . Kakak sayang awak semua . Kerana Ashikin , kakak masih bertahan . Kerana Umi dan Abah , kakak merahsiakan .” sambung Aqilah lagi dalam keadaan yang sukar bernafas . “Kakak , kakak rehatlah . Kakak perlu kumpulkan tenaga untuk sembuh kak .” kata Ashikin dalam tangisannya  . “Nurul Ashikin .” panggil Aqilah lembut . Ashikin berkata “ Ya kak .” Aqilah tersenyum sambil berkata “ Pimpin kakak mengucap dua kalimah syahadah .” Allahu Akbar .

                Air mata Ashikin kian deras , membanjiri klinik tersebut .  Doktor Hani kelihatan turut sama menangis teresak-esak di birai pintu wad . “No kakak . You have to live ! No ! Kakak , you can’t leave me ! Macamana dengan Umi dan Abah ? ujar Ashikin berkeras . “Ashikin .. kakak kamu sudah lama terseksa , takkan kamu mahu seksa dia lagi . Saya juga kawan baik kakak kamu sejak dari sekolah lagi . Saya juga tak mampu nak lepaskan dia , tapi , janganlah kita seksa dia .” Kata Doktor Hani dari birai pintu dengan esakan yang menyelit tiap kali dia bertutur . Ashikin menarik dan menghela nafas yang begitu panjang . Akhirnya , Ikin memimpin kakaknya mengucap dua kalimah syahadah  . Hembusan nafasnya yang terakhir begitu panjang dan diselangi dengan senyuman . Allahu .

                Innalillahiwainnalillahirajiun . Maka kembalilah satu lagi khalifah Allah ke rahmatullah . Ratapan yang tidak bersuara terpapar di wajah Ashikin . Setitis demi setitis mutiaranya gugur . Sakit . Sakitnya bukan kepalangan merasai satu kehilangan . Kehilangan darah daging sendiri . Kehilangan satu-satunya kakak yang ada , sahabat baik yang ada . Tiada penggantinya . Perlahan-lahan tubuh kakak diselimuti dengan kain putih . “Ashikin , saya rasa awak kena call parents awak .” kata Doktor Hani sambill menepuk bahu Ashikin “ Sa .. Sa .. Saya tak kuat . To .. Tolong call  dorang doctor .” dalam nafas yang tersekat-sekat , Ashikin meminta bantuan .

                Kakak , kenapa kakak rahsiakan semua ini ? Ni kanser tahap 4 kak . Pasti akak dah lalui banyak kesukaran . Betapa kuatnya akak . Kalaulah saya jadi sekuat akak . Kakak , harimu begitu lelah untuk dilalui . Maafkan adik kerana meratapi pemergian ini . Bukan apa , kehilangan itu sakit . Sakit kerana kerinduan . Rindu yang paling sakit adalah rindu kepada orang yang telah meninggal dunia . Tak mampu ke peluk . Jasadmu tertutup di bawah tanah . Hanya batu nisanmu mampu ku sentuh . Kakak , adik doakan akak bahagia di sana macam yang akak pinta . Adik tak kuat , tapi adik akan kuatkan diri . Ya Allah Ya Tuhanku , Engkau tempatkanlah arwah kakakku ini dalam kalangan orang-orang yang beriman , cucurilah dia dengn rahmat-Mu . Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang . Aamiin .

                “Aqilahhhhhhh ! Anakku Ya Allah !” kedengaran tangisan dalam jeritan . Itu suara Umi dan Abah . Ashikin menoleh ke belakang . Kelihatan Umi sedang memimpin Abah yang longlai . Dalam longlai tetap meneruskan langkah menemui jasad arwah ayahnya . Mereka tiba dengan cepat sekali . Nasib baik Klinik Doktor Hani tidak jauh dari kawasan perumahan mereka . “Aqilahhhhhhhh” ratap Umi sebaik sahaja melihat jasad Aqilah . “ Abah .” peluk Ashikin pada abahnya . Keluarga itu menangis dalam pelukan erat . “Bawakkan bersabar . Kesian Aqilah tu .” ujar Doktor Hani menyabarkan ahli keluarga tersebut . 

                “Awak , lebih baik kita bawa balik jenazah Aqilah ni . Kita selesaikan apa yang patut .” Abah memberitahu kepada Umi  sambil mengesat air matanya yang gugur . Ibu bapa mana yang tidak sedih , kecewa , patah hati , bagaikan kaca yng terhempas ke baatu , apabilaa anak mereka , tempat pergantungan mereka pergi mengahadap Ilahi . Anak yang dikandungkan oleh Umi 9 bulan , dibesarkan selama 27 tahun , kini sudah tiada . Tiada di dunia . Bukan menolak Qada dan Qadr , tapi terkejut dengan pemergian . Baru 15 minit lepas , anak mereka itu tersenyum riang , anak yang dipeluk erat sebentar tadi , sudah tiada . Jasadnya ada tapi ruh-nya tiada ? Allahu  , hati ibu bapa mana yang tidak remuk ?

                Setelah beberapa ketika , akhirnya semua telah dipersiapkan . Doktor Hani mengiringi keluarga Ashikin ke rumah , memandangakan arwah juga sahabat baiknya . Berita tentang pemergian arwah diketahui jiran setaman dan kaum keluarga . Rumah mereka mula dibanjiri dengan kedatangan begitu ramai tetamu yang tampaknya turut menangisi pemergian arwah . “Assalammualaikum mak cik . Di mana Ashikin .” tanya seorang gadis ayu yang bernama Khaleda . Khaleda merupakan sahabat karib kepada Ashikin . Umi hanya menjuihkan bibirnya ke tingkat atas . Khaleda mengangguk tanda mengerti lalu beransur naik ke tingkat atas .

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                -Bersambung-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan